Θέσπις

Προσωπική δημιουργία, αναθεωρήσεις ιδεών και διαταράξεις ιδεοληψιών

Τελέστηκε η εορτή του Χειμερινού Ηλιοστασίου στη Θεσσαλονίκη (φωτογραφικό υλικό)

Posted by Thespis στο Δεκέμβριος 23, 2009

Την Απολλωνία ημέρα (Κυριακή) 20 Δεκεμβρίου 2009

τελέστηκε στο Ναό των Ελλήνων (Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης)

η εορτή του Χειμερινού Ηλιοστασίου

..

Την πρωτοβουλία της διοργάνωσης είχε ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Προμηθεύς Πυρφόρος».

..

Η εκδήλωση στην οποία παρευρέθηκε πλήθος φίλων γνωστών αλλά και νέων, παρά το ψύχος του καιρού, ξεκίνησε με αναφορές σχετικά με το γεγονός της ημέρας, συνέχισε με την τελετή του Χειμερινού Ηλιοστασίου από το τελεστικό τμήμα του «Προμηθέως Πυρφόρου», και ολοκληρώθηκε με συμπόσιο σε φιλικό εστιατόριο του Ωραιοκάστρου.

Δείτε στο video των φωτογραφιών που ακολουθεί χαρακτηριστικά στιγμιότυπα από την εκδήλωση. Η μουσική είναι απο το μουσικό σχήμα «Δαιμόνια Νύμφη».
Βάλτε ήχο!

..

Χαιρέτησε ο πρόεδρος του “Προμηθέως Πυρφόρου” Γεώργιος Αγρόδιος. Ο συγγραφέας – κοσμοερευνητής και μέλος του Δ.Σ. του “Προμηθέως Πυρφόρου” Παν Ελλήνιος αναφέρθηκε στην επιστημονική αλλά και τη συμβολική πλευρά των Ηλιοστασίων, κάνοντας τη σύνδεση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος με την εποχή μας. Η ομιλία του, μεστή, εμπεριστατωμένη αλλά και με ποιητική χροιά, κέρδισε το ειλικρινές χειροκρότημα του κόσμου. Στη συνέχεια ο υπεύθυνος του Τμήματος Εκδηλώσεων του Συλλόγου, Γιώργος Φωτεινός, έκανε αναλυτική αναφορά του τελεστικού δρώμενου που θ’ ακολουθούσε ώστε να γνωρίζει ο κόσμος που τίμησε με την παρουσία του την εκδήλωση, για ποιο λόγο ακολουθείται το συγκεκριμένο τελεστικό τυπικό.

Ο Γιώργος Φωτεινός είπε τα εξής κατά την ομιλία του:

Φίλες και φίλοι,

Πριν προχωρήσουμε στα τελεστικά δρώμενα τα οποία θα λάβουν χώρα στο βωμό απο την τελεστική μας ομάδα, θα σας πω δυο λόγια γι αυτά ώστε να γνωρίζουμε πού αναφέρονται και για ποιο λόγο.

Οι τελετές μας είναι πνευματικής φύσεως και όχι θρησκοληπτικής. Απευθύνουμε τιμές, όπως και οι πρόγονοί μας, στις πηγές που μας γέννησαν, στην Φύση και στις συμβολοποιημένες στο πρόσωπο των θεοτήτων Ιδέες.

Όπως κάθε τελετή των προγόνων μας, ξεκινάει με κάθαρση ώστε να νιώσουμε, ιδεατά την καθαρότητα του εσώτερου εαυτού μας.

Αμέσως μετά ακολουθεί η επίκληση προς την Εστία. Η Εστία είναι η ζωντανή φλόγα που καίει ασταμάτητα στο κέντρο του σπιτιού, του ναού, της πόλεως. Είναι η ψυχή της κοινότητας. Διαβάζουμε στον Ομηρικό ύμνο που απευθύνεται στην Εστία: «δίχως εσένα δεν θα είχαν οι θνητοί γιορτές αν πρώτα δεν πρόσφεραν σπονδή με κρασί γλυκό σαν μέλι στην πρώτη και στερνή Θεά Εστία».

Στη συνέχεια απευθύνεται ο ύμνος προς τον Διόνυσο. Κι αυτό διότι ο Διόνυσος Ζαγρέας αναδείχθηκε ως υιός του υπερτάτου πνεύματος, του Διός.

Μετά απο το θρήνο του Σεπτεμβρίου για το χαμό του Διόνυσου απο τους Τιτάνες, όπου τα οστά του τα θάβει ο Απόλλων στους Δελφούς – δηλ. όταν οι υδρίες με τον οίνο θάβονται στη γη για να ζυμώσει το κρασί – έχουμε στις 25 Δεκεμβρίου την αναγέννησή του. Οι γυναίκες-ιέρειες ανέβαιναν στην κορυφή του ιερού βουνού και κρατώντας ένα νεογέννητο βρέφος φώναζαν «ο Διόνυσος ξαναγεννήθηκε. Ο Διόνυσος ζει» , ενώ σε επιγραφή αφιερωμένη στον Διόνυσο αναγράφεται: «Εγώ είμαι που σε προστατεύω και σε οδηγώ, εγώ είμαι το Άλφα και το Ωμέγα».

Γι αυτό το λόγο, την γέννηση του Διόνυσου Ζαγρέως τιμούσαν οι Έλληνες από την 8η έως την 11η ημέρα Ποσειδεώνος. Δηλ. ακριβώς από τις 23 Δεκ. έως τις 25 Δεκεμβρίου, τις ημέρες του Χειμερινού Ηλιοστασίου. Ήταν οι ημέρες που γιόρταζαν τα Κατ’ Αγρούς Διονύσια. Ενώ στις 26η Δεκεμβρίου, τελούνταν τα Αλώα με άφθονο κρασί για τους καρπούς στα αλώνια και την μέλλουσα ευφορία των γεννημάτων.

Ακολουθεί στην τελετή μας ο ύμνος προς τον Ζωοδότη Ήλιο. Στις 21 προς 22 Δεκεμβρίου, φτάνει στο νοτιότερο σημείο της τροχιάς του που ονομάζεται χειμερινό τροπικό σημείο, ή απλά χειμερινή τροπή ή χειμερινό ηλιοστάσιο.Από την ημέρα αυτή αρχίζει ημερολογιακά ο Χειμώνας. Αλλά στο σημείο αυτό, ο Ήλιος σταματάει να κατέρχεται. Μένει σταθερός για τρεις μέρες, απο τις 22 έως τις 24 Δεκεμβρίου, και στις 25 Δεκεμβρίου ξαναρχίζει και πάλι να ανέρχεται, κάθε μέρα όλο και πιο ψηλά. Η μέρα αρχίζει και πάλι να μεγαλώνει.
Γι αυτό το λόγο ο Ήλιος λατρεύτηκε από τους αρχαίους λαούς σαν θεός, μια που γι’ αυτούς ο Ήλιος ήταν ο δημιουργός των εποχών του έτους και του κύκλου των φαινομένων και των εναλλαγών που σχετίζονται με αυτές: από τη σπορά ως τη βλάστηση και από την ανθοφορία ως τη συγκομιδή.

Για τους Έλληνες όμως που είχαν φθάσει σε υψηλό επίπεδο θεολογίας, ο Ήλιος δεν ήταν θεός. Αλληγορικά ονομάζεται θεός ως πηγή ζωής, λόγω των ευγεργετικών και ζωογόνων δράσεών του όπως μας λέει ο Πλούταρχος. Όλες οι ελληνικές Θεότητες έχουν επιφορτιστεί με την μυθολογία του φωτός – Ήλιου. Διότι ο Ήλιος είναι το σημαίνον της ημέρας, του χρόνου, της θερμότητας, Ο χορηγός της ζωής, αυτός που βλέπει τα πάντα.

Στο χειμερινό ηλιοστάσιο γιορτάζουμε την Θεία αναγέννηση του Ηλίου, μια θεία αναγέννηση μέσω του Υιού του Θεού, δηλ. του Διόνυσου Ζαγρέως. Έχουμε Γενέθλια λοιπόν του θείου στοιχείου παντού μέσα στην φύση αλλά και μέσα μας, στην ψυχή μας.

Ο Διόνυσος εκφράζεται ως η άλλη όψη του Απόλλωνος. Ο Απόλλων άλλωστε είναι εκείνος που φερνει τα οστά του Διόνυσου Ζαγρέως και τα θάβει κάτω από τον ιερό του τρίποδα, στους Δελφους. Τους Δελφούς έκτοτε μοιράζονται από κοινού οι δύο Θεοί, ως οι δύο όψεις της ανθρώπινης υπόστασης της οποίας η μία συμπληρώνει την άλλη.

Η επίκληση προς τον Απόλλωνα λοιπόν ακολουθείται στη συνέχεια της τελετής του Χειμερινού Ηλιοστασίου που θα τελεστεί σε λίγο. Διότι η αναγέννηση του Ηλίου, εκφράζει την αναγέννηση του φωτός της Γνώσεως και της Αρετής που εκπροσωπεί ο Απόλλων. Όπως γράφει ο Πλούταρχος – γι αυτό και λέμε οτι οι πρόγονοί μας είχαν φτάσει σε υψηλά επίπεδα θεολογίας – ο Απόλλων δεν είναι ο ήλιος, ούτε ο ήλιος είναι ο Απόλλων. Ο Απόλλων είναι το φως που καταπολεμά το πνευματικό σκότος. Η λάμψη του ηλίου λοιπόν, μας λέει ο Πλούταρχος, μας δίνει μια ιδέα για το τι μπορεί να αντιπροσωπεύει σε άπλετο φως ο Απόλλων. Γι’ αυτό το λόγο ο Απόλλων, ο Διόνυσος Ζαγρέας (δηλ. Λόγιος Διόνυσος), ή ο Ζευς είναι και ήλιος νοητός! Ήλιος της Δικαιοσύνης, όταν ο αρχαίος ποιητής στον ορφικό ύμνο προς τον Ήλιο λέει: «δείκτα δικαιοσύνης» δηλ. «εσύ δεικνύεις την δικαιοσύνην» και τον αποκαλεί «όμμα δικαιοσύνης» δηλ. «είσαι ό οφθαλμός της δικαιοσύνης». Για να έρθει ο σύγχρονος ποιητής και ν’ απευθυνθεί σ’ αυτόν λέγοντάς του
Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ
και μυρσίνη εσύ δοξαστική
μη παρακαλώ σας μη
μη λησμονάτε τη χώρα μου
(Οδυσσέας Ελύτης «Το Άξιον Εστί».

Σήμερα, για άλλη μια φορά, γιορτάζουμε το στοιχείο αυτό που είναι μέσα μας και μας ενώνει με τους Θεούς, τον θείο σπινθήρα του Ήλιου ή του Προμηθέα. Αυτήν την μικρή θεία φλόγα που έχουμε ως Λογική μέσα μας.

Η τελετή θα ολοκληρωθεί με τις χοές και την αναφορά στους προγόνους μας. Δεν προέρχεται αυτή η αναφορά απο κάποιο αρχαίο κείμενο, γιατί οι αρχαίοι δεν το είχαν ανάγκη. Καθιερώθηκε απο εμάς, στην ανάγκη μας να επικοινωνούμε νοερά με το πνεύμα τους μέσω της ενδεικτικής αναφοράς μας σε πρόσωπα του μυθολογικού και του ιστορικού μας παρελθόντος.

Στην τελετή ή στην αναπαράσταση της τελετής – ο καθένας δίδει όποια ερμηνεία του ταιριάζει σύμφωνα με τον ψυχισμό του – που θα ακολουθήσει, μετέχουν μέλη και φίλοι του συλλόγου μας. Οι αρχαίοι πρόγονοί μας, όπως θα γνωρίζετε, δεν είχαν για τις τελετές τους επαγγελματίες ιερείς αντιπροσώπους του θείου. Κάθε πολίτης είναι και ιερουργός σε δεδομένη στιγμή αφού όλοι είμαστε αντιπρόσωποι της θείας κοσμικής ενέργειας, ως μέρος αυτής. Ορίζονται λοιπόν ορισμένα μέλη και φίλοι που στη δεδομένη στιγμή της ιεροπραξίας αναλαμβάνουν το ρόλο αυτό. Όλοι μας όμως είμαστε αντιπρόσωποι του θείου, γι αυτό και όλοι μας σε ευσέβεια ανταποκρινόμαστε στην τελετή και στα κελεύσματα των τελεστών.

Πηγή: http://pyrrphoros.wordpress.com/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: