Θέσπις

Προσωπική δημιουργία, αναθεωρήσεις ιδεών και διαταράξεις ιδεοληψιών

Ο Μάριος Βερέττας παρουσιάζει βιβλίο για την Επικούρεια φιλοσοφία στον Δικηγορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης.

Posted by Thespis στο 28 Δεκεμβρίου, 2008

Εκδήλωση με θέμα «Η αναζήτηση της Ευδαιμονίας – το διαχρονικό μήνυμα του Επίκουρου» θα πραγματοποιηθεί την Αφροδιτία ημέρα  («Παρασκευή») 16 Ιανουαρίου, ώρα 19:30 στα γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (Τσιμισκή 103, Διαγώνιος).

Η εκδήλωση γίνεται με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του Χρήστου Γιαπιτζάκη «Επικούρειων Δόξαι» (εκδόσεις Βερέττα).

Εκτός απο τον κ. Χρήστο Γιαπιτζάκη που θα μιλήσει για το βιβλίο, τον συγγραφέα και το έργο του παρουσιάζουν ο εκδότης Μάριος Βερέττας και τα μέλη του «Κήπου» της Θεσσαλονίκης.

Η εκδήλωση διοργανώνεται από την Ομάδα Φίλων της Επικούρειας Φιλοσοφίας «Ο Κήπος της Θεσσαλονίκης». Η διοργάνωση τελεί υπό την θερμή αποδοχή, συνδιοργάνωση και συμμετοχή του Κοινού των Θεσσαλονικέων.

smallafissa-01-a4tel-2web

Βιογραφικό του Χρ. Γιαπιτζάκη καθώς και απόσπασμα απο την εισαγωγή του βιβλίου του, βλ. εδώ: Επικούρειων Δόξαι” – Παρουσίαση βιβλίου του Χρ. Γιαπιτζάκη – Θεσσαλονίκη

Η επιστημονική σημασία της Επικούρειας φιλοσοφίας

Οι επιστημονικές ανακαλύψεις των περασμένων δύο αιώνων όχι μόνο δεν έχουν καταστήσει τις απόψεις του Αθηναίου φιλοσόφου ξεπερασμένες,

EpDoxai

αλλά αντίθετα έχουν ενισχύσει την αξιοπιστία τους σε εκπληκτικό βαθμό. Όπως είχε πει σαρκαστικά ο Νίτσε «η Επιστήμη έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τον Επίκουρο»! Μοιάζει απίστευτο για μια φιλοσοφία που διατυπώθηκε πριν από 23 αιώνες να περιλαμβάνει τις παρακάτω έννοιες ανά επιστημονικό τομέα:

α) ατομική δομή της ύλης, αρχή της απροσδιοριστίας, αρχή σταθερής ταχύτητας ατομικών σωματιδίων (Φυσική),

β) δημιουργία ενώσεων από άτομα, αφθαρσία της ύλης, οι ενώσεις των ατόμων αποκτούν νέες ιδιότητες (Χημεία),

γ) το σύμπαν αποτελείται από άτομα και κενό, τα άστρα είναι ήλιοι σαν τον δικό μας, η Γη είναι πλανήτης, υπάρχουν αμέτρητα ηλιακά συστήματα με πλανήτες που άλλοι μοιάζουν με τη Γη και άλλοι όχι, η γένεση και καταστροφή των άστρων και πλανητών είναι τυχαία συμβάντα που οφείλονται στην περιπαλλασσόμενη και στροβιλιζόμενη κίνηση ατόμων (Αστρονομία),

δ) η γένεση της ζωής είναι τυχαίο συμβάν που οφείλεται στην περιπαλλασσόμενη και στροβιλιζόμενη κίνηση ατόμων και σε συνδυασμούς των ενώσεών τους, ύπαρξη ζωντανών οργανισμών και σε άλλους πλανήτες, φυσική επιλογή και εξέλιξη των ειδών, κληρονομικότητα βιολογικών χαρακτηριστικών, υλικότητα αισθήσεων και κατάργησή τους μετά το θάνατο (Βιολογία),

Genetistis Christos Yapitzakis
Ο συγγραφέας Χρήστος Γιαπιτζάκης.

ε) συμπεριφορά ζώων και ανθρώπου, υλικότητα νου και ψυχής, υποσυνείδητο, τα όνειρα ως συνειρμικές κατασκευές του νου, ανάπτυξη γλώσσας, κατάσταση ευτυχίας (Ψυχολογία),

στ) οργάνωση κοινωνιών, νομοθεσία, ανθρώπινα δικαιώματα, αναζήτηση ευτυχίας, φιλία (Κοινωνιολογία),

ζ) ασαφής λογική, κανόνες επαλήθευσης ή απόρριψης θεωριών, συστηματικό σφάλμα, τυχαίο σφάλμα (Μεθοδολογία της Επιστήμης).

Πριν από 23 αιώνες, ο Επίκουρος ο Αθηναίος προχώρησε την ανθρώπινη σκέψη σε δυσθεώρητα ύψη για την εποχή του. Οι αντιλήψεις του για τη Φύση, οι βασικές αρχές για την απόκτηση γνώσης και οι προβλέψεις των θεωριών του για θέματα που δεν γνώριζε αποδείχθηκαν εντυπωσιακά εύστοχες μετά από δύο χιλιετίες.

marios1

Ο εκδότης και συγγραφέας Μάριος Βερέττας.

Στην επιτυχία αυτή φαίνεται πως έπαιξε σημαντικό ρόλο η ευρεία μόρφωση που απέκτησε ο Επίκουρος μελετώντας τουλάχιστον τέσσερις διαφορετικές φιλοσοφίες, αλλά και η αναλυτική σκέψη, η ευθυκρισία, η συνθετική ικανότητα και η διορατικότητα που διέθετε, ώστε να επιλέξει τα κατάλληλα πνευματικά υλικά για τη δημιουργία της φιλοσοφίας του. Εκείνα που θεώρησε σωστά από όσα είχαν προτείνει οι προγενέστεροι τα κράτησε, ενώ άλλα που δεν τον ικανοποίησαν τα άλλαξε, προσπαθώντας να μην αφήσει εννοιολογικά κενά. Τα κίνητρά του ήταν η φιλαλήθεια και ο ανθρωπισμός. Γαλουχημένος από τον δημοκρατικό Αθηναίο γραμματοδιδάσκαλο πατέρα του Νεοκλή, ο Επίκουρος προσπάθησε να βρει στη φιλοσοφία τις βάσεις για να γίνουν οι άνθρωποι καλύτεροι και να δημιουργήσουν μια ευτυχέστερη κοινωνία.

(Απόσπασμα από το βιβλίο του Χρήστου Γιαπιτζάκη «Επικούρειων Δόξαι» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Βερέττα)

smalla2webΕικόνα: Τοιχογραφία Ελληνιστικών χρόνων (2ος με 1ος αιών π.Χ.)

Φιλοτέχνηση και επιμέλεια αφισών: Προσφορά του Τρύφωνος Μανώλη.

10 Σχόλια to “Ο Μάριος Βερέττας παρουσιάζει βιβλίο για την Επικούρεια φιλοσοφία στον Δικηγορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης.”

  1. Γεώργιος Καπλάνης said

    Γειά σου Θέσπη,

    Είμαι ο Γιώργος Καπλάνης από τον Κήπο της Θεσσαλονίκης.
    Ευχαριστούμε πολύ γιά την δημοσίευση.
    Μόνο που ο Μάριος Βερέτας δεν θα είναι ο ομιλητής, οπότε σε παρακαλώ διόρθωσέ το.
    Εμείς οι φίλοι της Επικούρειας φιλοσοφίας έχουμε την συνείδηση οτι γιά πρώτη φορά μετά από 1700 χρόνια θα ξαναγίνει ελεύθερη – ανοιχτή ομιλία και συζήτηση γιά την φιλοσοφία του Επίκουρου, και οτι έτσι συνεχίζουμε την Ελληνική φιλοσοφική παράδοση στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε δεν έχει Ακαδημαϊκό χαρακτήρα, γιατί τότε δεν θα ήταν συνέχιση, δεν έχει τον χαρακτήρα της στείρας μελέτης, αλλά ειναι μία προσπάθεια να ξαναγυρισει η φιλοσοφική σκέψη και ενασχόληση, αλλά και η εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή, σε κάθε πολίτη. Χωρίς να χρειάζονται ειδικές γνώσεις και σπουδές.

    Σ΄ευχαριστώ πολύ και θα τα πούμε και από κοντά.

  2. 12thespis said

    Έχεις δίκιο Γιώργο, δική μου παράβλεψη. Ο Μάριος Βερέττας δεν έχει το σκέλος της κύριας ομιλίας για τον Επίκουρο αλλά θα παρουσιάσει τον συγγραφέα Χρήστο Γιαπιτζάκη και το βιβλίο του «Επικούρειων Δόξαι». Το διόρθωσα.
    Το οτι γιά πρώτη φορά μετά από 1700 χρόνια θα ξαναγίνει ελεύθερη ανοιχτή ομιλία και συζήτηση γιά την φιλοσοφία του Επίκουρου, αποτελεί από μόνο του γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό. Συντελείτε πολύ αξιόλογο έργο με την ομάδα σας «Κήπος Θεσσαλονίκης» γιατί κατεβάζετε τον Επίκουρο απο τα αραχνιασμένα ράφια των φιλοσοφικών σχολών και τον φέρνετε στην καθημερινότητά μας, στον μέσο πολίτη, μέσα στην κοινωνική ζωή, εκεί δηλ. απ’ όπου ξεκίνησε ο μεγάλος δάσκαλος κι εκεί όπου είναι η θέση του.

  3. Φίλος του Κήπου said

    Αγαπητέ Θέσπη

    Είναι κρίμα που δεν θα είναι ομιλητής ο Μάριος διότι ο λόγος του είναι πάντα επίκαιρος και μεστός νοημάτων.
    Θα ήθελα όμως να επισημάνω προς τον κ. Καπλάνη οτι «πρώτη φορά» ανοιχτή συζήτηση στην Ελλάδα για τον Επίκουρο έγινε στα Προμήθεια του 2006 και επίσης εν συνεχεία και στα φετεινά Προμήθεια όπου και συμμετείχε ο ίδιος. Καλά είναι κάποια πράγματα να μην ξεχνιούνται απλά και μόνο για την δημιουργία εντυπώσεων.

    Φιλικά

  4. 12thespis said

    Όλοι έχουν δίκιο τελικά. Και εγώ (για να βλογήσω τα γένια μου) αφού ο Μ. Βερέττας θα μιλήσει για τον Επίκουρο έστω και μέσω της παρουσίασης του βιβλίου και του συγγραφέα, και ο Φίλος του Κήπου αφού όντως οι πρώτες ανοιχτές συζητήσεις για τον Επίκουρο έγιναν στα Προμήθεια 2006 και 2008, και ο Γιώργος Καπλάνης αφού για πρώτη φορά «βγαίνει» ο Επίκουρος προς την ευρύτερη κοινωνία στην αίθουσα ενός επιστημονικού και επαγγελματικού συλλόγου, μέσα στην καρδιά της Θεσσαλονίκης.
    Αν έχει προηγηθεί και κάποια άλλη ανοιχτή συζήτηση για τον Επίκουρο και μας διαφεύγει, χαρά μας να φιλοξενήσουμε την πληροφόρηση – κι ας είναι και «χάριν εντυπώσεων». Λέτε τελικά να γίνει ο Επίκουρος σαν τον Όμηρο; Να ερίζουν διάφορες πόλεις και διοργανώσεις ποια τον έχει πρωτοπαρουσιάσει στη σύγχρονη εποχή; Κάτι τέτοιο θα σημαίνει ότι βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο σε ό,τι αφορά την διάχυση των δοξασιών των αρχαίων προγόνων μας στη σημερινή εποχή!

  5. Ζήνων said

    «γιά πρώτη φορά μετά από 1700 χρόνια θα ξαναγίνει ελεύθερη – ανοιχτή ομιλία και συζήτηση γιά την φιλοσοφία του Επίκουρου»

    Καλά πού βρέθηκαν μερικοί σουλατσαδόροι Τροτσκιστές για να φορέσουν την μάσκα ενός κίβδηλου Επίκουρου και να κάνουν μια «πρωτιά».

  6. Ζήνων said

    Θα ήθελα να με πληροφορίσετε σε αυτόν τον κήπο τι φρούτα ευδοκιμούν;

    Μαρξιστο αναρχικά;

  7. 12thespis said

    Πολύ χολή βγάζεις αγαπητέ Ζήνωνα και απορώ για τις προθέσεις σου. Η εκδήλωση προς τιμήν του αρχαίου αθλητικού πνεύματος δεν σου άρεσε, σε προηγούμενο σχόλιό σου, γιατί ανάμεσα στο ακροατήριο και στους παρουσιαστές είχε και… «χριστιανούς»(!!) Τους διοργανωτές της εκδήλωσης για τον Επίκουρο τους αποκαλείς «τροτσκιστές»(!!), «αναρχικούς»(!!) κλπ. Ανθρώπους που δεν γνωρίζεις όπως την Ομάδα Φίλων της Επικούρειας Φιλοσοφίας στην Θεσσαλονίκη, τους ειρωνεύεσαι με εκφράσεις προσβλητικές.
    Πες μας καλύτερα – αν έχεις το θάρρος διότι από θράσος και δειλία σου περισσεύει και με το παραπάνω αφού δεν τολμάς ούτε το πραγματικό σου email να καταγράψεις – από πού ορμώμενος κάνεις αυτούς τους σχολιασμούς; Τι είναι αυτό που έχει γεμίσει με τόση μιζέρια την καρδιά σου και την κρίση σου; Σ’ έχει πειράξει κανένα από τα μέλη της Ομάδας Φίλων της Επικούρειας Φιλοσοφίας στην Θεσσαλονίκη; Απεχθάνεσαι την ίδια την επικούρεια φιλοσοφία; Δεν «τον πας» τον συγγραφέα του βιβλίου; Σ’ έχει εκνευρίσει η παρουσία του Μάριου Βερέττα; Σου βγαίνει αρνητισμός στις δραστηριότητες του Κοινού των Θεσσαλονικέων λόγω της ενότητας, συνεργασίας και ομοψυχίας – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – που παρουσιάζουν;
    Όποιος πάντως κι αν είναι ο λόγος, θεωρείς πως η μικροπρέπεια αυτή που δείχνεις, ότι συνάδει με ελληνική συμπεριφορά; Η μικροπρέπεια και η μιζέρια δεν ήταν ποτέ χαρακτηριστικά των Ελλήνων – τουλάχιστον των υψηλοφρόνων Ελλήνων. Ήταν όμως πάντοτε χαρακτηριστικό των δειλών και των ποντικιών.
    Αν είσαι Έλληνας πες ορθά – κοφτά τις αντιρρήσεις σου. Με επιχειρήματα, ορθό λόγο και κόσμια συμπεριφορά και θα τύχεις του ανάλογου διαλόγου.
    Αν είσαι αρουραίος άμε στην τρύπα σου. Κανείς δεν θα σου δώσει σημασία.

  8. Γεώργιος Καπλάνης said

    Στο πρώτο μήνυμά μου παρέλειψα μερικά πράγματα, γιατί δεν ήθελα να το βαρύνω με πολλά. Δεν μου μοιάζει γιά ανοικτή ομιλία – συζήτηση αυτή στον Ολυμπο το 2006 , γιατί έγινε στο βουνό ,μακρυά από το «αγριεμένο πλήθος» σε προεπιλεγμένο κοινό , μεταξύ ανθρώπων που γνώριζαν ο ένας τον άλλο με το μικρό τους όνομα. Εγινε στα πλαίσια μιάς άλλης εκδήλωσης, με υπεύθυνους τους υπεύθυνους της άλλης εκδήλωσης. Στα περσινά Προμήθεια έγινε συνάντηση των φίλων της Επικούρειας φιλοσοφίας. Συνάντηση της παρέας δηλαδή. Αυτοί ομως που θα είχαν κάθε λόγο να διαμαρτυρηθούν είναι αυτοί που διοργανώνουν ομιλίες στο Εκατηβόλο, στην Αθήνα, όπου μίλησε και ο Μάριος Βερέτας και θα μιλήσει και ο πολύ αγαπητός, από τα γραπτά του, σε μένα φίλος Δημήτριος Δημητριάδης, στις 20/1/09.
    Αν όμως δούμε την ομιλία μόνο σαν ομιλία, θα μας ξεφύγει τελείως η πραγματικότητα. Θα νομίσουμε οτι κάποιος θα έλθει, θα μας βγάλει έναν λόγο και θα φύγει, και το πράγμα τέλειωσε. Δεν είναι έτσι. Την ομιλία – συζήτηση την διοργανώνει ένα συλλογικό όργανο, ο Κήπος της Θεσσαλονίκης. Ο Κήπος τον Νοέμβριο που μας πέρασε έκοψε την τούρτα των γενεθλίων ενός χρόνου ζωής.΄Και μετά την ομιλία θα συνεχίσει ο Κήπος τις τακτικές, ανά δεκαπενθήμερο συναντήσεις και συζητήσεις, αλλά και εκδηλώσεις. Η ομιλία στην οποία αναφερόμαστε , όταν γίνει με το καλό, θα αποτελεί ένα κομμάτι της πορείας ενός Κήπου. Αυτό είναι που γίνεται γιά πρώτη φορά και όχι απλά και μόνο ή ομιλία, όπως άστοχα έγραψα στο πρώτο μήνυμα.

  9. ΜΑΡΙΑ ΜΑΝΩΛΗ said

    ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ,

    ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ??

  10. 12thespis said

    Στην Αθήνα, με αιχμή την επικούρεια φιλοσοφία, δραστηριοποιείται εδώ και πολλά χρόνια ο εκδότης και συγγραφέας Μάριος Βερέττας ο οποίος έχει διοργανώσει πολλές εκδηλώσεις για τον Επίκουρο και εκδίδει επίσης το (μοναδικό επί του παρόντος με αυτήν την θεματολογία στην Ελλάδα) περιοδικό «Ο Κήπος του Επίκουρου». Θα σας κατατοπίσει ο ίδιος για ό,τι σχετικό υπάρχει στην Αθήνα.

    Η διεύθυνσή του βιβλιοπωλείου είναι στην οδό Μεσολογγίου 3, στα Εξάρχεια. Το τηλέφωνό του είναι το 210 33 05 139 και η δ/νση του ηλεκτρ. ταχυδρομείου του είναι info@verettas.gr

Σχολιάστε